Något att tänka på och be om inför den kommande veckan


Den kanaaneiska kvinnan i Matteus 15:21 är en oväntad böneförebild. Hon insisterar och argumenterar. Hon är inte den första personen i Bibeln som argumenterar med Herren.

I Första och Andra Moseboken kan vi läsa hur Abraham och Mose diskuterar med Gud. Den kanaaneiska kvinnan skiljer sig från de skriftlärda, som försökte snärja Jesus med argument. Hon tigger och ber för sin dotter.

Till en början svarar Jesus henne inte över huvud taget. Det hade varit lätt för henne att ge upp och bli bitter. Hon befinner sig i underläge på tre sätt; som ensam kvinna i en mansvärld, som hedning och därmed oren och som mor till en plågad dotter. Men trots att Jesus tiger litar hon på honom, står på sig och vinner diskussionen med honom.

Det finns någonting humoristiskt och retsamt i Jesu svar till henne. Han tycker om det där semitiska sättet att munhuggas. Hans första reaktion är den vi ofta möter i bönen: tystnad. Men en mor som söker bot för sitt barn låter sig inte avspisas så lätt, och Jesus belönar hennes ihärdighet - jag föreställer mig hur han ler när han välsignar henne.

Herre, det här måste jag komma ihåg. När jag verkligen vill något släpper jag dig inte. Låt mig aldrig nedslås av din tystnad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0