Hemligheten är förnöjsamhet

Om det fanns ett enda budskap jag kunde ge till dem som kämpar med att inte ha något överflöd av denna världens goda, skulle det vara denna enkla men djupa förutsättning för lycka:


Stor rikedom är inte relaterad till pengar! Det handlar om en attityd om tillfredställelse och frid, samt en daglig och stundlig vandring med Gud.


Det låter så rätt, så bra, eller hur?


I en värld med "mer, mer mer" och  "slå sig fram och roffa åt sig" är detta ett råd som borde ha getts för länge sedan.


Med ett ord: Hemligheten är förnöjsamhet, att vara nöjd med det man har.


Bättre äga lite med rättfärdighet,

Än tjäna mycket med orätt.


Ordspråksboken 16:8


Kommentarer
Postat av: Gudrun

Så kloka och sanna ord.

2008-11-18 @ 20:10:17
Postat av: Elisabeth

Du skriver precis som jag tror att svärfar skulle ha skrivit! Ganska säkert skulle han ha gjort det! Vi pratade ofta om detta ord, där han förklarade ordets innebörd för mig, och vad det innebar för honom att leva precis så... i förnöjsamhet.

Precis som du skriver nu... så sa han att hemligheten var att vara nöjd med det man har!



Men jag tror också lite att när man har det bra i sitt liv så prövas man att kunna se det som är svårt.

När man har det svårt i sitt liv så prövas man att kunna se det som är bra.



Jag tränar på det i varje andetag... att vara förnöjsam med det jag har!

Å jag har mycket mycket att vara förnöjsam över... också.



Varm kram..

2008-11-19 @ 13:34:35
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0