Onsdagsbön

Herre, gör mig till ett redskap för Din frid.
Där hatet gror, låt mig så kärlek,
där oförrätter begåtts, förlåtelse,
där misströstan råder, hopp,
där mörker utbreder sig, ljus,
där bedrövelse härskar, glädje.

O, Gudomlige Mästare,
tillstäd att jag icke må trakta lika mycket
efter att bli tröstad som att trösta,
att bli förstådd som att förstå,
att bli älskad som att älska,
ty det är i givandet som vi mottaga,
det är när vi skänka förlåtelse som vi blir förlåtna,
och det är genom döden som vi födas till evigt liv.

 

Franciskusbönen

 


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Inte ens ordet vacker kan mäta sig med dessa böner... de är så mycket mycket mer än så!

Varm kram...

2008-05-30 @ 23:17:16
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Gudrun

Detta är en av mina favoritdikter, den är så vacker.

2008-06-01 @ 22:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0