Bön en söndagskväll

Jesus!
Du är livet
starkare än döden.
Med dig i mitt hjärta 
kan jag inte dö.

Herre Jesus Kristus, jag är rädd för mörkret i min själ! 
Livet blev inte som jag tänkte mig. 
Nederlag och förödmjukelser följer mig. 
Men du gick före mig till Getsemane. 
Tillsammans med mig vakar du in morgonen bortom mörkret, natten och korset. Låt mig se gryningen födas.

Herre, du har dött för mig. Hjälp mig att leva för dig.

Det finns ögonblick då man inte längre väntar på någon ljusning. Mörkret är så mörkt att man börjar acceptera det. Gråten och klagan är slut, kvarfinns bara tomheten. 
Så plötsligt
I den tomheten
Finns du
Min Herre och min Gud.

Just när man inte längre väntar sig någonting, då man kommit till rätta med saknaden och sorgen. Just då händer något. En öppning, en ny inriktning. Ord som förut varit stumma blir levande igen. Pånyttfödelse.

O, Herre, famna oss med din trygghet när vi går till vila för natten. 
Var hos dem som möter nattens mörker med oro och ängslan, 
var hos dem som arbetar i natt, hos dem som dör i natt, var hos dem som föder i natt.

Herre, när vårt liv på jorden är slut, tag oss då i din famn och för oss till ditt rike.

Herre, tack, hjälp och förlåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0